Drodzy Rodzice i Uczniowie klasy V

W tym tygodniu - od 4 maja , PRZECHODZIMY NA NAUCZANIE ON-LINE

Klasa 5a wtorek godzina 15.00-16.30: Kształcenie słuchu i Audycje muzyczne.
Telefoniczne zaliczenie materiału-do uzgodnienia.

Klasa 5b wtorek 16.35-18.05 Kształcenie słuchu i Audycje muzyczne.
Telefoniczne zaliczenie materiału-do uzgodnienia.

Aby dołączyć do poszczególnych zajęć niezbędne jest utworzenie konta (poczty) każdemu dziecku na Gmail oraz wpisanie odpowiedniego kodu zajęć...i tu prośba do Rodziców o pomoc w utworzeniu konta i procesie logowania do Classroom. Chyba, że większość uczniów zrobi to samodzielnie za Państwa zgodą. Zresztą uczniowie już korzystają z tej platformy odnośnie chóru i orkiestry.

Dołączenie do klasy odbywa się za pomocą strony:
https://support.google.com/edu/classroom/answer/6072460?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=pl

KODY DOSTĘPÓW

Audycje muzyczne – 3vo25os
Kształcenie słuchu – 3r27e4u


Bardzo dziękuję za pomoc i zrozumienie. Proszę pamiętać o logowaniu się na oba przedmioty!!!

Po zalogowaniu się na Classroom przeczytajcie Państwo i moi uczniowie dalszej instrukcji dotyczącej programu „Discord”-większość „graczy” pewnie już dawno z niego korzysta.
Można zainstalować go również na telefonie.
W przypadku jakichkolwiek pytań czy problemów proszę śmiało dzwonić lub pisać.

Pozdrawiam,
Anna Zatwarnicka tel. 605980102
Drodzy Rodzice i Uczniowie klas IV-V
Witam Was bardzo serdecznie po długiej przerwie: Mam nadzieję, że zostajecie w domach i wychodzicie tylko na spacery. Dbajcie o siebie!!!
Życzę Wam i Waszym rodzinom dużo zdrowia, pamiętajcie, że na odpoczynek jeszcze przyjdzie czas, a ja już się cieszę na moment powrotu do szkoły, bo szkoła to fajna i dobra część naszego życia. Tęsknię za Wami, za dźwiękami instrumentów rozlegającymi się na korytarzach i w klasach, za tym wszystkim co sprawia, że szkoła tętni życiem :-)
Kontakt ze mną: codziennie dyżur w godzinach od 17-18, telefonicznie lub przez WhatsApp. Jeśli chcecie tak zwyczajnie pogadać w grupach - zwłaszcza szósta klasa to zapraszam ! Anna Zatwarnicka tel. 605980102.

Zdalne nauczanie audycji muzycznych i kształcenia słuchu dla klas IV-V
W najbliższym czasie powtórzymy i utrwalimy wiadomości z kształcenia słuchu i audycji muzycznych.

Lekcje starajcie się przerabiać samodzielnie - przeprowadzę Was krok po kroku przez kolejne zadania.
Siadając do zadań bardzo proszę, abyście mieli przed sobą zeszyty do kształcenia słuchu i zeszyt do audycji muzycznych.
W każdym zeszycie zapiszcie datę i temat zajęć. Jest to ważne, ponieważ część zadań wykonacie w zeszytach. Materiały do nauki pojawią się na początku każdego tygodnia na stronie internetowej szkoły.

Bardzo dziękuję za pomoc i zrozumienie,
Anna Zatwarnicka.
Klasa V, 20-24 kwietnia

Moi drodzy, rozpoczęliśmy cykl historyczny i będziemy omawiać poszczególne epoki. Starożytność już za Wami. Bardzo proszę, żebyście powtórzyli ten materiał, ponieważ od tego tygodnia chciałabym zacząć oceniać to, co robicie w domu. Myślę, że każde z Was zaliczy ten materiał pozytywnie. Szanowni Rodzice, wypracowaliśmy z szósta klasą system zaliczenia polegający na krótkiej rozmowie telefonicznej z dzieckiem. Dlatego pozwolę sobie zadzwonić do Państwa i „przepytać” dziecko z podanego materiału. Jeśli wolicie Państwo, abym kontaktowała się bezpośrednio z dzieckiem, to uzgodnimy wszystko na bieżąco.
Najbliższe zaliczenie: od czwartku od godziny 17-20 „Muzyka w świecie starożytnym”.

A w tym tygodniu :

AUDYCJE MUZYCZNE
Temat: Analizujemy utwory muzyczne, posługując się elementami dzieła muzycznego.


Kochani, chociaż rozpoczęliśmy cykl historyczny, to tematy historyczne będziemy przeplatać analizowaniem utworów muzycznych, tak, jak ćwiczyliśmy w szkole.
Aby zacząć , wypisujecie wszystkie elementy dzieła muzycznego:
• Melodia-…………………………………………………..
• Rytm i metrum ……………………………………………………….
• Agogika……………………………………………………
• Dynamika…………………………………………………
• Artykulacja………………………………………………
• Faktura……………………………………………………
Pamiętajcie, że muzyka jest jak żywy organizm, a nie szablon. I np., jeśli słyszycie i melodię kantylenowa i figuracyjną, to wymieniacie dwa rodzaje.
Warto wypisać też instrumenty, które grają partie solowe
……………………………………………………………………………………………
Wysyłam Wam plik z powtórzeniem elementów, przypomnijcie sobie i skorzystajcie z tych informacji . Powinniście mieć je również w „foliówkach”

https://drive.google.com/file/d/1ECxXdJl3_FAMC9hDelbfDKaWzb4ICf2g/view?usp=sharing

Teraz posłuchajcie i zróbcie analizę.

https://youtu.be/mUQHGpxrz-8

Jest to utwór gruzińskiego kompozytora Arama Chaczaturiana, pochodzący z baletu „Gajane”, znany jako "Taniec z szablami". Jest to taniec wojenny mężczyzn, a jego wykonanie wymaga bardzo dużych umiejętności od tancerzy.
Układem figur do tańca w balecie zajmuje się choreograf.

https://youtu.be/G1m8jbZkhiQ

Teraz widzicie, jak kompozycje mogą różnić się rodzajem interpretacji, czyli sposobu wykonania. Zwróćcie tez uwagę, jak na scenie zostały pokazane dwa tematy melodyczne: co jest figuracją, a co kantyleną?

KSZTAŁCENIE SŁUCHU:

1. Powtórzcie gamy durowe do 3 znaków.
2. Ułóżcie do nich trójdźwięk w postaci zasadniczej.
Linia. Linia, linia,
Pole pole pole
Pryma czyli NAZWA zawsze jest na dole.
Zróbcie to ćwiczenie „w pamięci”. Dla przypomnienia:

https://youtu.be/O0h7kAc4IHk

3. Wystukajcie rytmy w zadaiach a, b i c.
W zadaniu „b” wykorzystajcie: prawa reka stuka „normalny” zapis nutowy, lewa reka o blat stołu”krzyżykowy” zapis nut.

Stacks Image 1583
Tydzień zajęć od 30 marca do 3 kwietnia.

Audycje muzyczne
Temat: Muzyka w świecie starożytnym


Na dobry początek, posłuchajcie i obejrzyjcie piękną prezentację pani Agaty Chojnackiej. Proszę, abyście wysłuchali wykładu do 12 minuty prezentacji, dalej wkraczamy już w następną epokę.

https://youtu.be/8pZWJkfZkAw

Postarajcie się zapamiętać najważniejsze fakty:
W starożytnej Grecji muzyka była traktowana jako dar bogów, odbicie harmonii sfer wszechświata. Przypisywano jej wielką moc oddziaływania na ludzkie dusze. Konkursy muzyczne dorównywały znaczeniem konkurencjom olimpijskim. Nie wiemy jak brzmiała muzyka grecka, ale możemy o niej przeczytać w mitologii greckiej, a sceny muzyczne i instrumenty obejrzeć na pozostałościach plastycznych. Wiemy więc, że Apollo grywał na lirze i kitarze. Homer wspomina o pasterzach grających na fletni Pana. Na wazach greckich często przedstawiani są grajkowie dmuchający w piszczałki .
Wyobraźcie sobie, że…
Platon (IV w. p.n.e.) samodzielnej muzyki instrumentalnej nie lubił i oceniał ją, jako najgorszą ze złych gustów. Ten sam Platon uważał jednak, że muzyka powinna stanowić podstawę greckiego wykształcenia. Każdy chłopiec przez trzy lata uczył się muzyki i gry na instrumentach. Ateńczycy obowiązkowo – na lirze.

Arystoteles pisze, że niektórzy ludzie pod wpływam melodii wpadają w stan zachwytu, uspokajają się. Zachowują się jakby zażyli środek uśmierzający ból. Stan taki określa jako kátharsis, czyli duchowe oczyszczenie. Muzyką leczono też choroby ciała

A teraz uruchomcie wyobraźnię… może tak faktycznie było

https://youtu.be/B2pG9Rv1894

Kształcenie słuchu
Temat: Gama a-moll eolska.

Obejrzyjcie krótki filmik, dla przypomnienia i utrwalenia

https://youtu.be/vedg9Bxo8ug

A teraz pracujemy z literaturą muzyczną, tak jak to robimy na lekcji.
Stacks Image 1578