W tym tygodniu czyli od 4 maja , PRZECHODZIMY NA NAUCZANIE ON-LINE

Klasa 4a i 4c poniedziałek godzina 15.00-16.30: Kształcenie słuchu i Audycje muzyczne.
Telefoniczne zaliczenie materiału - do uzgodnienia.

Klasa 4 b poniedziałek 16.35-18.05 Kształcenie słuchu i Audycje muzyczne.
Telefoniczne zaliczenie materiału - do uzgodnienia.

Aby dołączyć do poszczególnych zajęć niezbędne jest utworzenie konta (poczty) każdemu dziecku na Gmail oraz wpisanie odpowiedniego kodu zajęć...i tu prośba do Rodziców o pomoc w utworzeniu konta i procesie logowania do Classroom. Chyba, że większość uczniów zrobi to samodzielnie za Państwa zgodą. Zresztą uczniowie już korzystają z tej platformy odnośnie chóru i orkiestry.

Dołączenie do klasy odbywa się za pomocą strony:
https://support.google.com/edu/classroom/answer/6072460?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=pl

KODY DOSTĘPÓW

Audycje muzyczne – p3za4l7
Kształcenie słuchu – nckoa35


Bardzo dziękuję za pomoc i zrozumienie. Proszę pamiętać o logowaniu się na oba przedmioty!!!

Uwaga na kod audycji: podana literka to małe „el”, niektórzy wpisują wielkie „I” i niestety kod nie aktywuje się. Najlepiej po prostu skopiować i wkleić kod. Na pewno nie będzie wtedy pomyłki.
Po zalogowaniu się na Classroom przeczytajcie Państwo i moi uczniowie dalszej instrukcji dotyczącej programu „Discord”-większość „graczy” pewnie już dawno z niego korzysta. Z Discorda można korzystać także na telefonie.
W przypadku jakichkolwiek pytań czy problemów proszę śmiało dzwonić lub pisać.

Pozdrawiam,
Anna Zatwarnicka tel. 605980102
Drodzy Rodzice i Uczniowie klas IV-V
Witam Was bardzo serdecznie po długiej przerwie: Mam nadzieję, że zostajecie w domach i wychodzicie tylko na spacery. Dbajcie o siebie!!!
Życzę Wam i Waszym rodzinom dużo zdrowia, pamiętajcie, że na odpoczynek jeszcze przyjdzie czas, a ja już się cieszę na moment powrotu do szkoły, bo szkoła to fajna i dobra część naszego życia. Tęsknię za Wami, za dźwiękami instrumentów rozlegającymi się na korytarzach i w klasach, za tym wszystkim co sprawia, że szkoła tętni życiem :-)
Kontakt ze mną: codziennie dyżur w godzinach od 17-18, telefonicznie lub przez WhatsApp. Jeśli chcecie tak zwyczajnie pogadać w grupach - zwłaszcza szósta klasa to zapraszam ! Anna Zatwarnicka tel. 605980102.

Zdalne nauczanie audycji muzycznych i kształcenia słuchu dla klas IV-V
W najbliższym czasie powtórzymy i utrwalimy wiadomości z kształcenia słuchu i audycji muzycznych.

Lekcje starajcie się przerabiać samodzielnie - przeprowadzę Was krok po kroku przez kolejne zadania.
Siadając do zadań bardzo proszę, abyście mieli przed sobą zeszyty do kształcenia słuchu i zeszyt do audycji muzycznych.
W każdym zeszycie zapiszcie datę i temat zajęć. Jest to ważne, ponieważ część zadań wykonacie w zeszytach. Materiały do nauki pojawią się na początku każdego tygodnia na stronie internetowej szkoły.

Bardzo dziękuję za pomoc i zrozumienie,
Anna Zatwarnicka.
15 kwietnia- 18 kwietna

AUDYCJE MUZYCZNE

Temat: Agogika czyli tempo utworu.

Tempa dzielimy na wolne, umiarkowane i szybkie. W trakcie trwania muzyki może się ono zmieniać. Ma także wpływ na brzmienie muzyki i sposób jej odczuwania przez słuchacza. Ten sam utwór muzyczny będzie brzmiał zupełnie inaczej, jeśli zagramy go szybko lub wolno.
Kompozytorzy i muzycy używają na określenie tempa włoskich nazw. Tempo można wyznaczyć dość dokładnie za pomocą metronomu. Podobnie jak cykający zegar, metronom wybija stały puls, do którego grając trzeba się dostosować.
Myślę, że każdy z Was w czwartej klasie miał już spotkanie z metronomem…
Nie jest to zbyt lubiany przedmiot…
Najczęściej stosowane tempa i ich włoskie nazwy to:
tempa wolne

• largo – szeroko, bardzo powoli
• adagio – wolno, powoli
• grave – poważnie, ciężko, wolno

tempa umiarkowane

• andante – z wolna, w tempie spokojnego kroku
• moderato – umiarkowanie
• allegretto – dość żywo ( nieco wolniej niż allegro)

tempa szybkie

• allegro – prędko, ruchliwie, wesoło
• vivo – żywo
• presto - szybko

W pewnych miejscach utworu tempo może się stopniowo zmieniać. Te zmiany oznaczane są za pomocą włoskich słów takich jak accelerando (coraz szybciej),ritardando (coraz wolniej).

Obejrzyjcie filmik z przykładami muzycznymi utrwalający zagadnienie tempa.
https://youtu.be/DuxOYJj5Tlo

Zadanie: Zapamiętajcie nazwy włoskie temp i ich tłumaczenie.
Popatrzcie na utwory, które gracie: jakie tempa w nich występują?

A to wielkanocny dodatek dla Was kochani. Która wersja bardziej Ci się podoba i dlaczego? A może obie?
https://youtu.be/rMDRopXHfaY
I jeszcze w takiej wersji…
https://youtu.be/ITI3sVYWknE

KSZTAŁCENIE SŁUCHU

Przeczytaj w rytmie ten tekst muzyczny, a później zaśpiewaj go.
Co to za kompozycja?


Stacks Image 1582
Dokładnie policz wartości i pauzy!

Gdybyś miał kłopoty, zacznij od audycji muzycznych, a trafisz na ten utwór.

W zeszycie ułóż samodzielnie 4 takty ciekawego rytmu w metrum cztery czwarte.

Przypomnij sobie interwały:
• pokazując na rękach ich symbole wymawiaj głośno nazwy
• do nazw dołóż „ikonki”
2 kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE
Temat: Powtórzenie wiadomości o melodii i rytmie.

Zebrałam tu najważniejsze informacje
1. Melodia:
• kantylenowa czyli śpiewna, spokojna https://youtu.be/E7gdm0YLx6c
• figuracyjna składa się z wielu szybko zmieniających się dźwięków, oparta na gamach, pasażach https://youtu.be/MW8asBxO4oI https://youtu.be/vtAu7xkwNjQ

Przesłuchajcie dwóch różnych wykonań i dwóch różnych opracowań.
Które robi na Was większe wrażenie i dlaczego?

• deklamacyjna- bardzo zbliżona do ludzkiej mowy, występuje w operach jako recytatyw https://youtu.be/YVlw_l5xnNI
• ornamentalna: z ozdobnikami (ornament =ozdobnik), np.: tryle, mordenty, przednutki długie i krótkie https://youtu.be/0UjPVi8AdsM

I jeszcze krótka powtórka z rytmu:

2. Rytm - notujemy przy pomocy wartości rytmicznych i pauz.
• Swobodny- w niektórych utworach muzycznych , najczęściej okresu średniowiecza-chorał gregoriański, lub w muzyce współczesnej , możemy trafić na rytm, który nie posiada metrum, nie ma konkretnych wartości i kresek taktowych https://youtu.be/5u7jTuDBgA4 oglądając zwróćcie uwagę na zapis chorału gregoriańskiego
• Ustalony: jest w większości utworów muzycznych: ma metrum, podział na takty, wartości rytmiczne

Wszystkie utwory, które słuchaliście wcześniej, mają rytm ustalony.

A teraz krótkie zadanie, odpowiedzi zapiszcie w zeszytach ustalcie metrum następujących utworów:

https://youtu.be/O192eo9zbT4
https://youtu.be/WPjNphbbla0

Dla chętnych: Przesłuchaj jeszcze raz przykład muzyczny z melodii kantylenowej i figuracyjnej. Namaluj to co słyszysz, tak jak czujesz i jak podpowiada Ci wyobraźnia…
Pracę wykonaj w zeszycie , lub na kartce i schowaj…
Zrób zdjęcie i prześlij do mnie.

KSZTAŁCENIE SŁUCHU.
Proszę, zrealizujcie następujące polecenia:
1. Przypomnijcie sobie wierszyki na kolejność gam. Użyjcie dłoni, tak jak ćwiczymy na lekcjach.
2. Wymieńcie same nazwy gam durowych z krzyżykami.
3. Wymieńcie same nazwy gam durowych z bemolami.
4. Skorygujcie, jeśli trzeba wasze odpowiedzi z wiadomościami w zeszytach.
5. W zeszytach z pięciolinią do ćwiczeń zapiszcie gamy do trzech znaków przy kluczu i zaśpiewajcie je nazwami literowymi, pamiętając o przenośnikach oktawowych.
6. Do każdej gamy zaśpiewajcie trójdźwięk.